V rebríčku obľúbených predmetov u žiakov by sme matematiku zrejme nenašli na popredných priečkach. Je preto úlohou nás, pedagógov, neustále oživovať vyučovanie novými, inovatívnymi metódami, a tým zvyšovať atraktivitu nielen tohto predmetu. O takéto oživenie sme sa pokúsili minulý týždeň. Téma ako stvorená na projektové vyučovanie - Percentá v diagramoch a grafoch. Úlohou žiakov 7.A triedy bolo pripraviť si dotazník pre svojich spolužiakov (dievčatá – 1. stupeň, chlapci – 2. stupeň), ktorý zisťoval, ako žiaci trávia svoj voľný čas. Dotazníky boli použité v prieskume realizovanom samotnými žiakmi 7.A triedy dňa 10.5. 2017 počas vyučovania. Celkovo oslovili 262 detí (149 žiakov – 1. stupeň, 113 žiakov - 2. stupeň), ktorých odpovede ďalej spracovali a výsledky zaznamenali do grafov. Z prípravy, realizácie prieskumu a konečného spracovania výsledkov boli žiaci nadšení, práca ich pohltila a zaujala. A to je najväčšia radosť pre učiteľa – vidieť nadšených a aktívnych žiakov, schopných samostatne pracovať a tvoriť.
Mgr. S. Bukovičová
Z výskumu, ktorý prebehol na našej škole dňa 10.5. 2017 a ktorý zisťoval spôsob trávenia voľného času žiakov vyplývajú tieto skutočnosti: Oslovených bolo 262 žiakov, a to 149 žiakov (80 dievčat, 69 chlapcov) prvého stupňa a 113 žiakov (55 dievčat, 58 chlapcov) druhého stupňa. Výsledky 1. stupeň Žiaci prvého stupňa (34%) sa prevažne po príchode zo školy idú hrať s kamarátmi alebo von športovať. Najviac žiakov (43%) navštevuje umelecké krúžky – hudobné, tanečné, výtvarné, Najmenej žiakov prvého stupňa (6%) chodí na športové krúžky. Z výskumu tiež vyplýva, že deti na prvom stupni (42%) pozerajú väčšinou viac ako 2 hodiny televíziu. Na otázku – Koľko hodín denne tráviš pri PC? – odpovedalo najviac žiakov(34%), že počítač nepoužíva. Ak počítač používajú, tak je to prevažne na počúvanie hudby a pozeranie videa. Ako pozitívne môžeme považovať zistenie, že na čerstvom vzduchu, športovaním, prechádzkami v prírode trávia žiaci (62%) počas týždňa viac ako 2 hodiny. Čo však neplatí o vzdelávaní mimo školy, ktorému žiaci (51%) venujú denne menej ako hodinu, dokonca 23% žiakov sa doma neučí vôbec. 34% žiakov nemá mobil, a ak ho majú, používajú ho denne menej než hodinu, vo väčšine (34%) na hranie. Tento školský rok je venovaný čitateľskej gramotnosti, preto sme poslednú otázku orientovali na zistenie, koľko času venujú žiaci týždenne čítaniu. 37% žiakov prvého stupňa nečíta doma vôbec, 32% žiakov číta menej ako hodinu.
Výsledky 2. stupeň Na druhom stupni sme porovnávali odpovede chlapcov a dievčat. Voľný čas najviac dievčat (27%) považuje za vhodné využiť na zábavu, kým chlapci si prevažne myslia(24%), že voľný čas by sa mal využívať na realizovanie záujmov, koníčkov, záľub. Tak ako dievčatá (89%), tak aj chlapci(84%) vo veľkej miere trávia voľný čas neorganizovane. Podobné výsledky sme zistili aj pri otázke, koľko hodín denne sledujú žiaci TV. V oboch prípadoch, ako chlapci(41%), tak aj dievčatá(40%), sledujú televíziu denne viac ako dve hodiny. Kým 36% dievčat počítač používa na počúvanie hudby, či pozeranie videí a vo väčšine (37%) je to 1-2 hodiny , najviac chlapcov 28% sa na počítači hrá, 36% chlapcov je denne pri počítači viac ako 2 hodiny. 40% dievčat navštevuje umelecké krúžky, najväčšie percento – 40% chlapcov- navštevuje športové krúžky. Vonku trávi svoj voľný čas 60% dievčat a 62% viac ako 2 hodiny denne. Z opýtaných dievčat sa 47% doma učí menej ako hodinu a 24% sa mimo školy nevzdeláva vôbec. Najviac chlapcov 34% sa v domácom prostredí vzdeláva približne 1-2 hodiny a 26% opýtaných chlapcov sa doma neučí. Práca v domácnosti je bližšia dievčatám, z ktorých 44% pomáha viac ako dve hodiny týždenne, z chlapcov najviac t.j. 28% nepomáha v domácnosti počas týždňa vôbec, 27% menej ako jednu hodinu. Obe skupiny trávia čas s mobilom v ruke viac ako 2 hodiny denne, či už sú to dievčatá 31% a používajú ho na internet, alebo chlapci 38% a najčastejšie ho používajú na komunikáciu. Tak ako na prvom stupni, tak sme sa opýtali aj žiakov druhého stupňa ako sú na tom s čítaním počas týždňa. 36% dievčat nečíta vôbec a 45% chlapcov vedie v počte žiakov našej školy, ktorí čítanie nepovažujú za prioritu a z toho dôvodu sa touto činnosťou doma nezaoberajú. SMUTNÉ??? ALARMUJÚCE!!!
Grafy 1.stupeň
Grafy dievčatá 2.stupeň
Grafy chlapci 2. stupeň
|